En helt vanlig föreläsning i läkemedelskemi...

"De där korvarna där, det ser ni väl vad det är för något? Det är njurar, såna som man har mellan öronen."

"Det där då? Vad är det? Jo, det är thyroidea. Någon sådan har inte jag. Och hur blir man då om man inte har en sån? Jo, då blir man som jag."

"När jag opererade bort min gallblåsa fick jag bara äta flytande föda ett tag. När jag väl fick äta fast föda, vet ni vad jag fick då? Jo, stekta njurar! Jag undrar fortfarande om de kom från någon annan patient..."

"Trött, dum i huvudet och tjock."

"Man blir lite mindre benägen att ge sig på fruntimmer."


"Gör den för lite - tillsätt T4. Gör den för mycket - ta bort den och tillsätt T4. Enkelt."

"Har man gott om Waran hemma och samtidigt problem med råttor så kan man ju lägga ut lite. Akta bara så att inte grannens katt kommer åt!"

"Detta är ett sprängämne, man bör alltså noga se till att dosen är rätt. Man bör alltså inte lägga en hel dynamit under tungan!"

"Kalciumantagonisterna kan ha lite olika prydnader här på sidorna."

"Andogener - andro - Anders! Det hör man ju, hur svårt kan det vara på en skala?!"

"Antibebispiller"

"Har vi -OH här? Nej, detta kallas för kolatom!"

"Att känna igen en steroid är en baggis, det klarar ju farmor!"

"Jag svullnade upp som en gurka i ansiktet. Eller ja, gurkor är ju inte så svullna. Men som en panda!"

"Det är alltså detta som finns i minipiller. Undrar hur maxipiller ser ut? Är det såna som man stoppar in som sätter sig i vägen eller?"

"Konstiga ord brukar betyda att det är något som är fel."

"Och sist så tar man spretet!"

"Det är inte heller bra med för mycket kalium. Jag vet nån som hade ihjäl en annan med kaliuminjektion. Eller jag vet inte exakt hur det gick till, det var i CSI..."

"Vad kan man göra för att inte få lågt kalium?
- Använda kaliumsparande?
- Ja, men nåt som är roligare?
- Äta ost?
- Men det är kalcium! Ost och mjölk är kalcium!
- Äta banan!
- Ja! Precis, banan innehåller kalium! Fast det där kunde lika gärna varit en falukorv..."

" Bananer är inte på långa vägar lika radioaktiva som Hiroshima!"

"Bananer är jättegott! Det kanske beror på att jag är nära släkt med apor som gör att jag tycker det?"

"Nu har ni fått lära en något meningslöst."

"Bananer kommer automatiskt i förpackning och man behöver inte tugga speciellt mycket, alltså enkelt och bra."

"Spiro då, vad är det? Jo, antingen är det en minister från USA på 60-talet, eller så är det när två ringar sitter ihop så här."

"Vad ni än gör, äter ägg, går i kyrkan eller kastar katter på varandra, så får ni ha en trevlig helg! Och ta till vänster innan bron..."





Kommentarer
Postat av: Sanna

Hahaha. Fantastiskt! Vad är det för utbildning vi läser egentligen?! :P

2011-05-03 @ 22:36:27
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Lina - Team Hippoteket

Haha klockrent! Lägg in i farmgruppen!

2011-05-03 @ 22:40:26
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Maria T

Och detta är väl från en enda föreläsning den i endokrina kursen... =)

2011-05-04 @ 08:22:08
Postat av: Lina - Team Hippoteket

SV: JAG VET! Hur snygga som helst. Haha ja men de ka nman!!

2011-05-07 @ 18:11:02
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina - Team Hippoteket

SV: ja det gör förbannat ont! och jag blir ju fet av det. kan ju inte motionera...

2011-05-07 @ 20:53:12
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina - Team Hippoteket

SV: Ja men du, det är ju tusen saker så inte konstigt de blir rörigt!! Jag tyckte de kändes bra, men har ju en del missar. Beror ju på hur de rättar med! Så konstigt att en Anna-fråga på 1 p skrev man en hel sida om, och 6 p på Mias blev en halv sida..

2011-05-11 @ 12:58:17
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0