En kväll på fysiologiska kliniken!

Igår efter tentan hade vi ju som bekant laboration på fysiologiska kliniken på sjukhuset här i Kalmar.

Vi var där för att lära oss att ta EKG, att ta blodtryck samt att testa våran lungvolym och lungkapacitet.


Här är min hjärtfrekvens! Det var skithäftigt att ta EKG! Jag hade ett friskt hjärta, hade blivit lite jobbigt att upptäcka ett hjärtfel under en labb i skolan... Normal sinusrytm med sinusarytmi står det. Sinusarytmi betyder att hjärtat pumpar extra kraftigt när man precis har andats i för att på bästa sätt kunna tillgodogöra kroppen av allt syre som man andas in. Det innebär att man har ett smart autonomt nervsystem! :)

Jag ljuger inte när jag säger att det lätt är den roligaste laborationen vi har haft! Ibland undrar jag vad jag gör på denna utbildningen. Det är stressigt och skitsvårt och man mår dåligt över den ständiga press och stress som råder. Men, ibland är det så jäkla underbart kul att det känns som att jag aldrig nånsin vill sluta plugga!

Det var en jättehärlig BMA-tjej som visade oss runt på avdelningen och lärde oss hur man skulle göra med de olika instrumenten. BMA-yrket har aldrig tilltalat mej så himla mycket, de allra allra flesta står i ett labb dagarna i ända och studerar olika prover, allt från blod till avföring, och det känns inte så himla fräscht. Det är härligt att några vill göra det, men jag är lite känslig av mej vad gäller sånt... Men att jobba med detta området som BMA verkar faktiskt riktigt kul! För er som inte vet så betyder BMA att man är biomedicinsk analytiker. Fast, det är läkemedel jag vill pyssa med, så oroa er inte, jag ska inte byta igen! ;)

Här ska jag ta blodtrycket på Lina!

Här tar Atti mitt blodtryck!

You gotta love med. school! ;)

Här tar mina finfina klassisar o mina bästa framtida kollegor mitt EKG! Topless i bloggen, det trodde jag aldrig!! ;)

Man kan säga att det var en av de mest "intima" labbarna vi haft... haha





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0