Soundtrack



Är ni som jag? Det vill säga att ni förknippar känslor och/eller händerlser med låtar? Jag är sån och har alltid varit!

Spela en låt med Tomas Ledin och jag är i känslan och minnet tillbaka på min gamla ridklubb när jag och mina bästa jobbade som funktionärer på vår årliga nationella hopptävling. Ledin snurrade på repeat dagarna i ända...

Dra igång Rosa Helikopter med Peaches och jag är tillbaka till scout-jamboreen i Rinkaby 2001. Norskarna vi bodde med var så fascinerade av den och sjöng på den konstant...

Sätt på Forever Young med Alphaville och jag får samma vemodiga känsla som precis innan studenten...

Lira Baby! med Lorentz & M. Sakarias och jag är tillbaka i ettan här när Atti och jag stod och sjöng på den i iskylan i kön in till Bistro, good times!!

Und so weiter, und so weiter... Ja men ni fattar? Har ni också sådana låt/händelse/känsla-grejjer för er?

Hur som helst. Var jag vill komma med detta är att jag gjort en Spotify-lista med examenslåtar inför 1:a juni! Det är låtar som jag förknippar med examen/student, slutet på nåt gammalt/början på nåt nytt, att ta avsked, glädje... En jäkla massa känslor helt enkelt! Lägger upp en låt om dan från den listan varje dag fram till examensdagen nu, i kategorin Soundtrack kommer de att finnas samlade sen! Sen i framtiden när jag hör dessa låtar kommer jag att tänka på Kalmar, på Lnu, på  min klass, på hur jag satt här nu en månad innan examen och skrev detta inlägg...

Eftersom det är den 3:e maj idag så blir det tre låtar idag, sen bara en!

Först ut är

1985 med Patrik Isaksson! --->Spotify<---

Och för er som inte har Spotify:



I lågans sken ser jag bilder av mig själv
Ljusa slitna jeans, en långhårig rebell
Min tonårsvärld var fylld med förortsromantik
Här fanns allt man kunde få och lite till
En sekund av mitt liv förevigad med polaraid
En tidsepok har sparats i mitt liv


Kom ge dom tiderna tillbaks
jag vill ha allt dom åren gav

Tröst och skratt var dina svar
När vi var oskiljaktiga
Och jag fick vara din vän
Snälla ta mig tillbaka till livet vi levde igen
1985

Du tog ett tåg och skulle åka någonstans
En arena fylldes, förväntningarna brann
På TV sa dom att han var en folkets man
Ut i luften sjöng han "We were born to run"
Alla minnen, alla år
har bleknat bort men satt sitt spår
Nu står jag här med drömmen från igår


Kom ge dom tiderna tillbaks
jag vill ha allt dom åren gav

Tröst och skratt var dina svar
När vi var oskiljaktiga
Och jag fick vara din vän
Snälla ta mig tillbaka till livet vi levde igen
1985

Textkälla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0