Visit to Visby, a weekend of romance and fun

Heeeeey!
I need a visit to Visby, a weekend of romance and fun
Baby check your busy agenda, or not, if you got time for a final round

Hey we need a visit to Visby, I've heard there's something about that fallen town
They say don't forget to bring your friend on, young at heart and full of hope




Ingen kamera i världen kan göra denna stad och utsikt rättvisa. Men vi gjorde vad vi kunde, min kamera och jag...

Har tillbringat helgen, som verkligen blev en av de bästa ever, i den finaste staden av dem alla - Visby!

Hanna S och jag styrde kosan (nåja, det var nog Herr Styrman som styrde) mot Gotland i fredags kväll. Vi hälsade på vår tredje part av SATF, nämligen världens mesta Eeeeelna!

För Hannas del blev det tåg från Lund och upp hit till Kalmar, var jag mötte upp henne på stationen. En och en halv timmas bussresa och vi var framme i Oskarshamn. Underbara bussen stannade ju precis vid färjeterminalen, smidigare kunde det inte varit! Checkade in, lämnade in bagage och klev ombord på M/S Visby, tredje gången för mig.

Det blev lite av en Bumpy Ride så jag var än en gång oändligt tacksam över mina Calmatuggumin!

En mosad banan, lite halvhjärtat plugg från Hannas sida, ett kakpaket, ett kexchoklad, en okänd mängd godis och en nachostallrik senare steg vi i land i Visby där Elna mötte oss.





All you need to travel with M/S Visby!

Lite nervös över bergsklättringen i mörkret och med bagage begav vi oss mot Elnas place. Det visade sig dock att för att ta sig till hennes nya adress så slipper man bergsklättningen! Så efter en smärt- och klättringsfri promme genom Visby by Night så anlände vi till Strandgatan.

Ett par timmars obligatoriskt skvaller väntade för att vi sen skulle kunna sova en samtalslös sömn stundade.

Hanna och jag tog vardagsrummets båda bäddsoffor i beslag och sov gott. Jag sov så gott att när jag vaknade trodde jag att jag var hemma. Jag var också den enda som inte vaknade av Hannas mobils oljud som skulle föreställa väckningssignal.

Lördagen bjöd på sommarvärme och solsken och en heldags shopping och fotograferande i fina och vackra Visby! Dock kunde ju vår dag på stan börjat bättre... Vi hade inte kommit långt när plötsligt min ena skos klack lossnade. Tur var ju dock att käre Clas Ohlsson är simkunnig och även finns på Gotland! Och tacka vet jag Karlsson som gjort ett så bra lim!


Kommer hädanefter att bära med mej Karlsson i min väska...

Elna begav sig till jobbet och Hanna och jag strosade Visbys gator (bokstavligen) upp och ner och besökte nog näst intill varenda affär! Det blev också en del shopping, visar upp vad det blev i ett annat inlägg :)





Kränku har de godaste teerna! Och här på Karamellboden handlade Pippi, Tommy och Annika allt sitt godis...

Lunchade på Elnas jobb, det hör ju till allmänt vett och gott uppförande att besöka sina vänner på deras arbetsplatser! Dock fick vi inte möjlighet att hamna på Elnas lista över antal kunder, hon gick nämligen på rast i samma stund som vi gjorde entré, snopna blev vi!



Kan faktiskt rekommendera MAX's falafelburhare och potatisgratängen!

Till kvällsmat stod tacos på menyn - alltid lika gott! Och sen... PARDEY!!! All night long!
Hade liten förfest hemma hos Elna. Hennes pojkvän CF och dennes vän Hjort kom över. Vi funderade på att gå till en annan förfest först men sen så hade visst den festens värd däckat så vi stannade där vi var. Vi hade sjukt trevligt, jäkligt kul var det! Blev en del fuldans, interna skämt, kortspel, Vet ni hur Maria dog och så klart go musik! Och så lite Lord Zinclair och Passoa på det!


När vi kände oss manade stolpade vi iväg på våra klackar till Rindi. Vill man göra sina partydojjor en riktig björntjänst ska man gå genom Visby på dess kullerstensgator med dem... Väl inne där blev det Cubes och shakers i baren så det stod härliga till! Det, varvat med lite snygga (tror inte det) dancemoves på dansgolvet och häng med goa gubbar inne i röda rummet. An AWESOME night out! Och, vilken massa puddingar till killar det finns i Visby! Fast, vid närmare eftertanke... Det visste jag ju redan!



Markus, Elna och så ballaste (???) jag!

Obligatorisk nattamat inhandlades i Luckan. Återigen fick vi erfara gotlänningarnas problem att förstå skånska... STORMOS!!

Jag somnade som en stock när mitt huvud nådde kudden. Vaknade dock inte lika utvilad som jag hoppats på dagen efter. Men efter att ha gått igenom en dusch, fått i sej en rejäl frukost och begett sej ut på en långpromme började energin att återvända! Man kan ju inte annat är att bli alldeles euforisk och lyrisk av att gå på promenad i Visby, man kan inte annat än att älska staden! Och fast att jag inte är vidare intresserad av historia så är det en speciell känsla man får av att gå längs muren, se alla gamla ruiner och så vidare. Det bor sååå mycket historia i den staden så att det nästan går att ta på! Och inte blir det sämre av att ha en personlig guide heller, Elna är nämligen inne på sitt femte år i stan så hon kan den utan och innan. Dessutom är hon färdigutbildad arkeolog! Det hon inte vet om Visby är inte värt att veta!





Det var genom denna port i muren som Pippi red igenom på Lilla Gubben i Pippi på rymmen!

Elna stack åter till jobbet på söndagskvällen. Hanna och jag degade tillsammans med Mattias, Elnas kombo, framför TV:n. Kollade på ett ganska weird program om tvillingar som var FÖR lika. Vi såg också ett helknäppt, men dock lika sant, nyhetsinlägg. Det är nämligen så att FN utsett en person som fått posten som kontaktperson för aliens...



FN tror att ET och hans vänner snart kommer för att låna telefonen...

Hanna och jag tog oss en kvällspromme för att inte somna och fick återigen uppleva Visby by night, hur mysigt som helst! Gick och köpte pizza åt oss på Lilla Elefanten - kvällsmat! Käkade en med räkor och tonfick, den var suveränt god! Tror dock att jag ska testa den med ananas nästa gång! Kollade också på film, Välkomen till Ön! Eller ja, det är egentligen en musikal som Elna och hennes kör och teatergrupp satte upp förrförra läsåret. Äntligen har den blivit färdigklippt till hel film, hade bara sett snuttar av den innan, plus när de tränade. Sjukt bra och rolig är den! Ser fram emot deras nästa till våren, hoppas på att kunna vara på plats och se den live då!

Måndag blev åter en dag på stan. Köpte allt då som man spanade in på lördagen men inte köpte! Hittade födelsedagspresent till Ellen också, hur bra som helst ju! Käkade lunch på Visbyorient, vårrullar - mums!

Alldeles för snart var det dags att åter gå ombord på M/S Visby, denna gång styrdes kosan tillbaka till fastlandet. Stod och tittade ut på den lilla staden som blev mindre och mindre ju längre ut i havet vi gungade fram. Det var en lite vemodig känsla som infann sej då. För Visby är en stad som är omöjlig att ogilla och som inte lämnar nån oberörd. Men så blev jag genast glad igen - man kan ju alltid åka tillbaka igen!





Hamnen sedd från färjeterminalen och så färjan.

Hey we need a visit to Visby, I've heard there's something about that fallen town
They say don't forget to bring your friend on, young at heart and full of hope


Kapten meddelade att det blåste 16 kustmeter per sekund. Om det är mycket eller lite vet jag inte men hej vad det gungade! Och vi färdades i 28 knop vilket innebär knappa 52 kilometer i timmen. Om ni undrade. Och det gjorde ni ju såklart!

Anlände till Kalmar runt 22-tiden på kvällen. Hanna sov över här, vi fixade kvällis och drack den obligatoriska koppen te. Sen sov vi gott i säkert två hela timmar innan klockan var fyra imorse och det var dags att stiga upp. Hannas tåg till Lund gick klockan 05.00 i morse. Efter jag lämnat av henne där gick jag hem och sov ett par timmar. Därefter kom vaktis som skulle fixa stoppet i min dusch och jag öppnade i pyjamas. Men det är en helt annan historia!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0