Dags att summera

Ja, så här på nyårsdagen sitter jag och ser tillbaka på året som varit, 2009.

Här kommer på en liten summering, håll till godo!

JANUARI 2009

Det jag minns allra mest från januari var den stora tentan vi hade i anatomi, utvecklingspsykologi och arbetsterapi, allt på en gång! Det blev ett ordentligt tentaslask efter det sen vill jag lova!
Sen hände något tråkigt också. Lennarth gick bort strax före jul och begravningen var i januari. När Ann och Roffe åkte upp till Stockholm så hade Tina och jag hand om hästarna och stallet. Vilken vinter det var! Det var massa snö och glashalt och vattenledingarna frös!
Caroline hade också sin 20-årsfest som Elin och jag var på, trevligt som attan var det!




FEBRUARI 2009
Ja, i februari hände det en ganska stor sak i mitt liv... Inte stor som att jag vann en miljon på lotto eller gifte mej eller så. Men stor på det viset att det påverkade mej och jag kommer nog inte glömma det.
En rolig sak var däremot att Hanna kom tillbaka till Sverige efter sex månader som hästskötare och au pair i Hamburg!




MARS 2009
I mars fyllde jag 22. Det firades mest med familjen, inget större galaj. Vi var också på en måndads praktik med skolan. Jag var hos kommunens arbetsterapeuter inom centrala området samt på korttidsboendet Stafvres/Opalen. Det var nog då jag verkligen insåg att arbetsterapeutyrket inte var något för mig...





APRIL 2009
En av mina bästa vänner, Elna, bor numera i Visby där hon läser till arkeolog. Jag och hennes bror Oskar körde dit (och åkte båt) för att hälsa på henne. Vi var på stan och var på rundvandring i Visby längs muren och allt. Vi kollade också när de repade inför musikalen. Och så hade vi fest hos Elna och gick sen ut på deras kårhus Rindi. Och dan efter hade vi bakisdag och åt pizza och sista dagen innan vi åkte hem blev vi runtvisade på högskolan och i Almedalen och så åt vi god lunch ute.
Det var också i april som jag blev kär. Eller rättare sagt då jag insåg att jag var kär i en kille som jag träffat sen september året innan. Vårkänslor?
Jag sökte också till andra utbildningar eftersom jag inte kände att arbetsterapeut var rätt för mej.




MAJ 2009
I maj började jag gå på kurs med Chili, jätteduktig var hon!
Det var också festernas månad med bland annat Moulin Rouge-sittning på Wermlands nation, sista-kvällen-med-gänget-fest med basgruppen, också på Wermlands. Och det var även en del fest här hemma, bland annat var Hanna och jag på Class, en impulsgrej. Och Linda och jag var på Grand för att fira att en av hennes polare Frida fyllde 20. Och Ellen hade på allvar kommit igång med ridningen och ingen var gladare än jag åt det!



JUNI 2009
I junis början var det tentaplugg för fulla muggar! Vi hade tripple jump-tenta i arbetsterapeutiska praxismodeller. Efter tentan var över och skolan stängde sina portar i ett par månader så satte sommaren igång på allvar! Erika och jag drog neråt i Skåne till Elin. Vi var på Nova Lund med Ida och Caroline, sen stack vi hem till Elin och gjorde fruktsallad och hade annars en redig tjejkväll. Dagen efter blev det premiär på beachen!
Sen var det dags för studenterna att springa ut. Som det regnade! Var på Helenas bror Martins student, och även på Johannas syster Jessicas. Skoj!
Och så var det ju midsommar! Det firades i sommarstugan med Hanna, Jenny, Linda och Stina. Det var så himla mysig! Grillade och åt god mat, spelade kubb, åt jordgubbar, kollade på eldarna på stranden och spelade lite beachvolley. Sen på kvällen blev det snaps och vin, SingStar och Twister!
Hanna hade också sin 20-årsfest med campingtema, det vill säga att vi skulle vara klädda i töntiga träningsoveraller och ha strumpor i sandaler. Vi grillade, lyssnade på rediga sommarlårtar, lekte lekar typ riddarspel och stafetter som att hoppa säck och springa med sked med potatis på i munnen. Och så badade vi i sjön såklart! Adam och jag sov över, vi sov i tält och nattbadade, sommar sommar sommar! Dagen efter blev det beachen i Åhus!



JULI 2009
Juli var verkligen en späckad månad med massa roligt! Det var ju såklart Kristianstadsdagarna som jag var inne på nästan varje dag. Och jag var på 120-årskalas i Folkets park i Ekestad. Elna, som är en av mina äldsta vänner, hennes föräldrar fyllde 50 år och hennes bror Oskar fyllde 20, därav 120-årsfest! Hanna och jag var där, och cirka 100 personer till. Det var superduperskoj med god mat och dricka, liveband och masa dans!
Vi var också på stranden och grillade med några tyska tejer som Hanna lärt känna i Hamburg. De kom hit och hälsade på och de följde också med oss till Falsterbo Horse Show! Det var Hanna, Elin, jag, Marie och så Svenja och Tina från Tyskland. Vi var där i tre dagar, i både regn och sol. Vi kollade på massa tävlingar, shoppade bland alla hästsaker och festade. Ena dagen hade Elin och jag VIP-biljeetter så vi fick äta lyxlunch och allt! Elin hade fått dom från sitt jobb, TACK ELIN!!
Jag var också uppe och hälsade på syrran och hennes familj i Kalmar. Sen kom min andra syster och hennes familj också upp efter några dagar. Vi var på Öland, var på beachen och shoppade.
Det var ju också marknadsdags, var på både Degeberga och Kivik, Kivik är klart bäst och ingen sommar utan Kivik!



AUGUSTI 2009
I augusti var Johanna och jag på säsongsavslutningen på Martin & Martin nere i Åhus, sitskoj och vi träffade massa gamla klasskompisar från gymnasiet.
Hanna, Elna och jag hade även grillning på badplatsen i Ekestad, sista saken vi gjorde alla tillsammans innan det var dags för alla att skingras igen. Anja och Malin var också med. Kallt som attan var det!
Hanna och jag var även ute på en liten cykelsemester. Vi var iväg i tre dagar, cyklade Ystad - Simrishamn. Vi hade otrolig tur med vädret, solen stekte hela tiden så blev massa bad också, inte bara cykling. Vi var kulturella också, kollade på både Ales stenar och Glimminge hus!
Det blev också dags för mej att packa väskorna och flytta upp till Kalmar. Jag hade blivit antagen till farmaceutprogrammet i Kalmar och kände att det var mitt kall. Så jag sa hejdå till Lund och mina polare på arbetsterapeutprogrammet. Saknar inte utbildningen men saknar alla de härliga människorna där. Jag lovar att de kommer bli de bästa arbetsterapeuterna i historien! Fast jag ångrar mej inte, jag trivs kanon i Kalmar och med farmaceaututbildningen!



SEPTEMBER 2009
I september bodde jag hos Malin och henns familj eftersom jag inte fått något eget boende än. Det var en månad full av nya saker, ny klass, ny stad, ny skola, nytt program... Var även på tredagars praktik på ett apotek. Elida och jag var på Apoteket Bikupan och sjukhusapoteket på CSK. Det var bara sååå kul! Äntligen har jag hittat hem!



OKTOBER 2009
Den första oktober fick jag nycklarna till min alldeles egna lägenhet! Vilken känsla! Det är i en studentkorridor som ligger jättenära skolan. Dessutom bor två tjejer i min klass i samma hus vilket gör det ännu roligare!
Vi hade vår första tenta i oktober, i cellbiologi. Och så klart så hade vi vårt första tentaslask också!
Något tråkigt var att jag blev tvungen att sälja min älskade häst Elizar eftersom jag varken hade tid eller råd att ta med mej honom upp till Kalmar.
I oktober tog det också totalstopp för mej och E, mitt hjärta... Om det var avståndet som var orsaken eller något annat, det kommer jag nog aldrig få veta...
Det blev Halloween och såklart firades detta på Corehouse!



NOVEMBER 2009
I november hade vi vår andra tenta, denna gången i kemi. Efter den kom Hanna på besök till mej i Kalmar. Vi var på stan första dagen och på kvällen blev det fest hos Färjan-Alfonso (vår klasskompis Amin är inneboende hos honom) och sen blev det utgång på Palace och sist nattamad på Svett-Olgas. Härlig kväll! På lördagen blev det stan igen, sen pizza från Italia, MUMS, och så filmkväll. På söndagen var vi kulturella igen och var på visning på Kalmar slott. Vi hann också en fika på Kullzénska innan Hanna for hem igen.
Helgen efter åkte Linda och jag ner till Köpenhamn för att hälsa på Johanna. Vi gick på Ströget och tog sen en sväng om Nyhavn innan vi åt lunch i hamnen. Sen lekte vi turister och kollade på slottet och gick genom Christiania innan vi begav oss till Johannas plejs för att laga mat och så småningom gå på korridorfest!



DECEMBER 2009
December har också varit en späckad måndad! Inte så konstigt kanske med tanke på jul och allt...
Det har varit onsdagsröj på Harry's/Volym ett par onsdagskvällar och vi har haft julfest i våran korridor. Paria i bjöd också hela klassen på persisk middag, massa god mat!
Och så har det ju som sagt varit jul. Åkte ner till Kristianstad igen den 19 december, sen dess har det varit full rulle.
Vi firade julaftonen hos oss, bägge systrarna och deras familjer var här. På juldagen blev det lugn och skön filmkväll med Elna. Jag var kattvakt till Erikas katt Hjördis när hon var hos brushan i Sälen. Min pappa och min faster har varit här på middag. Jag har träffat en massa kompiar som också kommit tillbaka från sina studie/jobborter över jul. Var på middag hos Linda med Johanna, Jenny och Frida. Jag har hjälpt min syster Ulrica att flytta lite, hon har flyttat ihop med sin kille. Sen var jag hos dom och åt middag och kollade film.
Nyår firades på Björkvallen på Egna hem. Stor lokalfest med cirka 70 pers. Jag kände bara Erika, Linda, Stina, Hanna och Frida sen innan men det är alltid kul att träffa nytt folk! Det var livat värre med god middag från Köttessen, körslaget, massa dans och raketer! Helt enkelt det bästa slut och den bästa start på ett år man kan ha!





Ja, nu när jag tänkt igenom 2009 månad för månad, så känns det som att 2009 varit ett (i de allra flesta fall) ett väldigt bra år. Och då kan ju 2010 bara bli bättre, eller hur?

God fortsättning alla!!

/Johanna with love










































Kommentarer
Postat av: Hanna S

oj vilket kul och härligt inlägg!! :)

2010-01-02 @ 15:55:10
Postat av: Anonym

haha tack :)

när man ser tillbaka så har inte 2009 varit så tokigt :)

hoppas detta året med blir kul :D

2010-01-04 @ 21:41:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0